
Info

A90 ARCHITECTEN
Vlielandseweg 24a
2641 KC Pijnacker
BERT KOOIJMAN

Over A90 architecten
Ontwikkeling
Eind jaren 80 ben ik mijn studie architectuur begonnen aan de faculteit bouwkunde van de Technische Universiteit Delft. Dat was van begin af aan voor mij als een warm bad in een broedplaats van creativiteit met docenten als Herman Hertzberger, Carel Weeber, Rem Koolhaas, en met gastdocenten als Renzo Piano, Aldo Rossi, Siza, Calatrava, Ortiz, Bofill, etc. Wie kent er geen gebouw van hen in en buiten Nederland? Hierdoor geïnspireerd begon ik nog tijdens mijn studententijd 30 jaar geleden mijn eigen bureau op mijn studentenkamer in Pijnacker. Ik noemde dit bureau ARTEKO 90, omdat ik architectenbureau Kooijman te lang vond klinken. De 90 staat hierbij voor het jaar van oprichting: 1990. Er kwamen opdrachten binnen: onder andere van de verbouwing en uitbreiding van de Koninklijke Porceleyne Fles tot aan kleinere opdrachten dankzij mini-advertenties van mijn bureau in de huis-aan-huis-bladen. De digitale wereld stond toen nog ver van mij af maar heeft mij inmiddels ingehaald: het moment is aangebroken om mijn website te lanceren met een nieuwe naam, logo en huisstijl.
Vernieuwing
Mijn nieuwe naam is A90 architecten. Het is de voortzetting van 30 jaar ARTEKO 90, nog steeds gevestigd in Pijnacker. Met deze vernieuwing ontwikkelt mijn stijl en werkwijze zich ook verder door nieuwe opdrachtgevers, ontwerpen, technieken en steeds meer mogelijkheden tot realisatie van het ontwerp.
Werkwijze
Om tot een goed ontwerp te komen neem ik de omgeving goed in mij op: wat staat er, wat kan er weg, wat wil je wel of niet zien, hoe is het (zon)licht. Een ontwerp realiseren is altijd een antwoord op de reeds aanwezige gegevens die zich hier harmonisch naar voegen of juist uitbundig contrasteren. Het concept wordt gemengd en aangevuld met de wensen, ideeën en belevenissen van de opdrachtgever tot één programma van eisen.
Stijl
De vraag die mij het meest gesteld wordt is: ‘wat is jouw stijl?’ Mijn stijl ontstaat iedere keer weer opnieuw door het contact met opdrachtgever, een goed concept te maken (zie werkwijze) en dit puur, helder en sober uit te werken in een paar goede contrasterende materialen, bijvoorbeeld steen en staal. De kracht van een ontwerp ontstaat dan altijd uit de ontmoeting en de vormgeving van de verschillende materialen: daar ontstaat ook het detail, het ontwerpen van het kleine en ogenschijnlijk ingewikkelde, maar het allesbepalende voor de uiteindelijke verschijningsvorm. U kunt daar op mijn website verschillende voorbeelden van terugvinden.
Inspiratie
Mijn inspiratie haal ik uit licht, klanken, geluid en de akoestiek die een ruimte maken. Bijvoorbeeld de lichtinval van een gotische kerk gemengd met de klanken van een groot orgel of de intieme sfeer van het Alhambra of de mezquita van Cordoba. Of een zaal gevuld met de klank van snaarinstrumenten en een piano – die ik ook zelf bespeel. Daarnaast is werken met mijn handen voor mij onontbeerlijk. Ik houd van conceptueel koken of timmeren en tuinieren in de buitenlucht (weer of geen weer), van kamperen en onderweg zijn met mijn geliefde. Samen ronddolen in musea op zoek naar de inspiratie van vrije geesten. Daarnaast is de inbreng van mijn kinderen en hun belevenissen een voortdurende inspiratie voor vernieuwende architectuur.